Hogyan juthatunk be a keresők első oldalaira? avagy a kereső optimalizálás alapjai
Olyan weboldalt készíteni, amit megtalál a Google és más keresők, nem lehetetlen feladat. Esetleg az tűnhet nehéznek, hogy hogyan is kezdjünk hozzá. Következzen itt néhány jó tanács a kereső optimalizálás sajátkezű elindításához:
Jó domain név
Először is, ha lehetséges, válasszunk egy olyan domain nevet, amit korábban még senki nem használt. A névben lehetőleg szerepeljen a márkanév ill. a legfontosabb kulcsszó, esetleg kulcskifejezés. Vannak, akik a rövid neveket preferálják, hogy könnyen megjegyezhető és begépelhető legyen a böngésző címsorába. A gyakorlatban azonban a látogatók nagyobb része linkeket követve jut el a weboldalunkra, így nem kell gépelniük, viszont a kereső optimalizálás szempontjából előnyös a kulcsszavakat tartalmazó domain név.
Ha már adott a domain név, akkor sem kell kétségbe esnünk: a jó domain név segít, de hiánya nem kizáró tényező.
HTML ismeret
Ismerkedjünk meg a HTML nyelv alapjaival. Ahhoz, hogy saját magunk boldoguljunk a különböző kereső optimalizálási technikákkal, szükségünk lesz a háttérben lévő HTML forráskód szerkesztésére. Az optimalizálás eredménye függ attól, hogy egyes kódok szerepelnek-e az oldalainkon vagy nem. Minimálisan képeseknek kell lennünk a forráskód megnyitására és megértésére, valamint kisebb változtatások elvégzésére.
Kulcsszavak
Válasszunk kulcsszavakat, kulcs kifejezéseket körültekintően. Amire először gondolunk, lehet hogy tökéletes, de az is előfordulhat, hogy mások - akik a keresőket használják - soha sem keresnek erre a kifejezésre. Weboldalaink angol nyelvű változatához nagyon sok jól használható segédeszköz létezik a kulcsszó gyakoriság vizsgálatára. Sajnos magyarul ez még nem ilyen egyszerű, de azért vannak ötleteink. Minden egyes weboldalhoz válasszunk kettő vagy három kulcs kifejezést. Soha ne ragadjunk le az általánosságoknál (mint például "nyaralás"), hanem legyünk minél konkrétabbak (pl: "vadvízi kalandtúra" vagy "Balaton parti nyaralás, Siófok").
Kulcsszavakban gazdag tartalom
A kiválasztott kulcs kifejezések alapján írjunk legalább 200-250 szavas szöveget az oldal tartalmi részeként. Ez a legfontosabb összetevője a kereső optimalizálás folyamatának, valamint ezen múlik az is, hogy mennyire lesz sikeres a weboldalunk. A keresők ez alapján osztályozzák az oldalunkat. Minden alkalommal, amikor értelme van, foglaljuk bele a mondatainkba a kulcsszavakat. A magyar verziónál arra is figyelnünk kell, hogy a legtöbb kereső nem tudja értelmezni a ragozott alakokat, és ha a keresésnél egyes szám alanyesetet használt valaki, a mi szövegünkben viszont nincs benne ilyen alakban a keresett kifejezés, akkor kicsi az esélye, hogy az elsők között jelenjen meg az oldalunk a találati eredmények között. Fontos, hogy a szövegnek emberek számára is jól olvashatónak kell lennie, a kulcsszavak értelmetlen ismétlése egy halomban az oldal tetején vagy alján még azt is eredményezheti, hogy a kereső hátrébb sorol minket, de akár ki is hagyhat teljesen.
Címsor
Legyen tökéletes a címsorunk. A HTML title tag helyes megválasztása kritikus a kereső optimalizálás szempontjából, mivel minden kereső kiemelten kezeli ezt a kódrészletet az oldalainkon. A legfontosabb kulcs kifejezés szerepeljen itt, amire nagy valószínűséggel a legtöbben fognak majd rákeresni, és fontos, hogy valóban jól leírja, hogy mivel is foglalkozik az adott oldal.
Hivatkozási népszerűség
Tegyünk meg mindent, hogy weboldalainkra érdemes legyen hivatkozni. A kereső optimalizálás sokak szerint legfontosabb elme, hogy más webhelyekről hány link mutat a mi oldalainkra, mivel szinte minden kereső nagy hangsúlyt helyez az un. hivatkozási népszerűségre (link popularity). Próbálkozhatunk több száz vagy ezer webmestert meggyőzni arról, hogy linkeljenek a mi oldalainkra, de ha azok csapnivalóak, miért linkelne bárki is rájuk? Azonban ha oldalainkon csupa nagyszerű és hasznos információ található, az emberek maguktól hivatkozni fognak rájuk, még kérnünk sem kell. Az is elfogadott, hogy üzletelünk a linkekkel (link csere vagy fizetett linkek formájában), de tartsuk szem előtt, hogy weboldalaink látogatóinak csak a legjobb kapcsolódó oldalakat ajánljuk. Ha gyenge (vagy esetleg tisztességtelen) weboldalakra hivatkozunk oldalainkon, vegyük figyelembe, hogy mit mond ez rólunk látogatóinknak és a kereső programoknak!
META TAG-ek
Nem árt, ha rendben van az oldalainkon minden meta tag. A leghasznosabb a description meta tag. Ebbe írjuk bele kulcsszavaink használatával, hogy miről szól az adott oldal. Ez az információ jelenik meg gyakran az oldalunk címsora alatt a keresők találati eredményében, ha a keresett kifejezés megtalálható a description meta tag szövegében. A keyword meta tag már korántsem olyan lényeges, mint a description tag. Az elnevezése ellenére nem sokban befolyásolja, hogy a keresők milyen kulcsszavak esetén jelenítik meg az oldalunkat, és a Google például teljesen figyelmen kívül is hagyja. Szabadon használható a keyword meta tag például a kulcsszavaink szinonimái, gyakori elgépelési vagy helyesírási hibákkal történő leírására, de ne foglalkozzunk a kelleténél többet vele. A keresők nem e szerint fogják meghatározni a helyezésünket.
Segítségére lehet a Fabio Meta Tag Generátor, ahol néhány további meta tag leírását is megtalálhatja.
Katalógus regisztráció
Körültekintően járjunk el, amikor bejelentkezünk a nagy katalógusokba, mint amilyen a DMOZ, Yahoo, Origo Vizsla Katalógus, HuDir... A katalógusokban szerepelni kulcsfontosságú ahhoz, hogy a Google és a többi kereső beindexelje és felvegye az oldalainkat az adatbázisába. Ezért fontos, hogy elolvassuk az egyes katalógusok szabályait, és pontosan kövessük azokat. A hibás bejelentkezés nagyon bosszantó tud lenni, mert a bejegyzéseket nagyon nehéz később megváltoztatni. Ne tévesszük szem elől, hogy emberek olvassák a bejelentkezésünket, gondoljunk rá hogy, hogyan tudnánk segíteni a munkájukat.
Türelem
Ne várjunk azonnali eredményeket. A kereső optimalizálás időbe telik. Például a Google újraindexelési ciklusa kb. 4 hét. Amikortól bekerültünk a keresők adatbázisába szép lassan elkezdhetünk mászni a létrán feljebb és feljebb az egyre jobb helyezések felé. Mára már minden kereső figyelembe veszi az oldalunk hivatkozási népszerűségét, ehhez azonban szintén sok időre van szükség, mire mi lehetünk szakterületünkön belül a legnépszerűbb weboldal tulajdonosai. Legyünk türelmesek.
Ne változtatgassunk folyton a jobb helyezések reményében. Ha egy oldalt optimalizáltunk a keresők számára, ne változtassunk rajta legalább három hónapig. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy ölbe tett kézzel kellene várnunk. Folyamatosan újabb és újabb oldalakat fűzhetünk weboldalainkhoz, valamint az egyes oldalakon is bővíthetjük a tartalmat, valamint mindig nyitott szemmel kell böngésznünk, hogy olyan weboldalakat találjunk, ahonnan szívesen linkelnének a mi oldalainkra.
Ha megfogadtuk ezeket a tanácsokat, de mégsem jelent meg az oldalunk a keresőkben, az első, amit felül kell vizsgálnunk, az az oldalunk szövege. Ha nincs 250 szó az oldalunkon, ez okozhatta a problémát. Ellenőrizzük a kulcsszavak előfordulási gyakoriságát, valamint szorítkozzunk oldalankét két vagy három kulcs kifejezésre!
Idővel a befektetett munkánk meg fogja hozni megérdemelt gyümölcsét, és számos jó helyezés lesz az eredménye a Google és a többi kereső találati oldalain.
Olyan weboldalt készíteni, amit megtalál a Google és más keresők, nem lehetetlen feladat. Esetleg az tűnhet nehéznek, hogy hogyan is kezdjünk hozzá. Következzen itt néhány jó tanács a kereső optimalizálás sajátkezű elindításához:
Jó domain név
Először is, ha lehetséges, válasszunk egy olyan domain nevet, amit korábban még senki nem használt. A névben lehetőleg szerepeljen a márkanév ill. a legfontosabb kulcsszó, esetleg kulcskifejezés. Vannak, akik a rövid neveket preferálják, hogy könnyen megjegyezhető és begépelhető legyen a böngésző címsorába. A gyakorlatban azonban a látogatók nagyobb része linkeket követve jut el a weboldalunkra, így nem kell gépelniük, viszont a kereső optimalizálás szempontjából előnyös a kulcsszavakat tartalmazó domain név.
Ha már adott a domain név, akkor sem kell kétségbe esnünk: a jó domain név segít, de hiánya nem kizáró tényező.
HTML ismeret
Ismerkedjünk meg a HTML nyelv alapjaival. Ahhoz, hogy saját magunk boldoguljunk a különböző kereső optimalizálási technikákkal, szükségünk lesz a háttérben lévő HTML forráskód szerkesztésére. Az optimalizálás eredménye függ attól, hogy egyes kódok szerepelnek-e az oldalainkon vagy nem. Minimálisan képeseknek kell lennünk a forráskód megnyitására és megértésére, valamint kisebb változtatások elvégzésére.
Kulcsszavak
Válasszunk kulcsszavakat, kulcs kifejezéseket körültekintően. Amire először gondolunk, lehet hogy tökéletes, de az is előfordulhat, hogy mások - akik a keresőket használják - soha sem keresnek erre a kifejezésre. Weboldalaink angol nyelvű változatához nagyon sok jól használható segédeszköz létezik a kulcsszó gyakoriság vizsgálatára. Sajnos magyarul ez még nem ilyen egyszerű, de azért vannak ötleteink. Minden egyes weboldalhoz válasszunk kettő vagy három kulcs kifejezést. Soha ne ragadjunk le az általánosságoknál (mint például "nyaralás"), hanem legyünk minél konkrétabbak (pl: "vadvízi kalandtúra" vagy "Balaton parti nyaralás, Siófok").
Kulcsszavakban gazdag tartalom
A kiválasztott kulcs kifejezések alapján írjunk legalább 200-250 szavas szöveget az oldal tartalmi részeként. Ez a legfontosabb összetevője a kereső optimalizálás folyamatának, valamint ezen múlik az is, hogy mennyire lesz sikeres a weboldalunk. A keresők ez alapján osztályozzák az oldalunkat. Minden alkalommal, amikor értelme van, foglaljuk bele a mondatainkba a kulcsszavakat. A magyar verziónál arra is figyelnünk kell, hogy a legtöbb kereső nem tudja értelmezni a ragozott alakokat, és ha a keresésnél egyes szám alanyesetet használt valaki, a mi szövegünkben viszont nincs benne ilyen alakban a keresett kifejezés, akkor kicsi az esélye, hogy az elsők között jelenjen meg az oldalunk a találati eredmények között. Fontos, hogy a szövegnek emberek számára is jól olvashatónak kell lennie, a kulcsszavak értelmetlen ismétlése egy halomban az oldal tetején vagy alján még azt is eredményezheti, hogy a kereső hátrébb sorol minket, de akár ki is hagyhat teljesen.
Címsor
Legyen tökéletes a címsorunk. A HTML title tag helyes megválasztása kritikus a kereső optimalizálás szempontjából, mivel minden kereső kiemelten kezeli ezt a kódrészletet az oldalainkon. A legfontosabb kulcs kifejezés szerepeljen itt, amire nagy valószínűséggel a legtöbben fognak majd rákeresni, és fontos, hogy valóban jól leírja, hogy mivel is foglalkozik az adott oldal.
Hivatkozási népszerűség
Tegyünk meg mindent, hogy weboldalainkra érdemes legyen hivatkozni. A kereső optimalizálás sokak szerint legfontosabb elme, hogy más webhelyekről hány link mutat a mi oldalainkra, mivel szinte minden kereső nagy hangsúlyt helyez az un. hivatkozási népszerűségre (link popularity). Próbálkozhatunk több száz vagy ezer webmestert meggyőzni arról, hogy linkeljenek a mi oldalainkra, de ha azok csapnivalóak, miért linkelne bárki is rájuk? Azonban ha oldalainkon csupa nagyszerű és hasznos információ található, az emberek maguktól hivatkozni fognak rájuk, még kérnünk sem kell. Az is elfogadott, hogy üzletelünk a linkekkel (link csere vagy fizetett linkek formájában), de tartsuk szem előtt, hogy weboldalaink látogatóinak csak a legjobb kapcsolódó oldalakat ajánljuk. Ha gyenge (vagy esetleg tisztességtelen) weboldalakra hivatkozunk oldalainkon, vegyük figyelembe, hogy mit mond ez rólunk látogatóinknak és a kereső programoknak!
META TAG-ek
Nem árt, ha rendben van az oldalainkon minden meta tag. A leghasznosabb a description meta tag. Ebbe írjuk bele kulcsszavaink használatával, hogy miről szól az adott oldal. Ez az információ jelenik meg gyakran az oldalunk címsora alatt a keresők találati eredményében, ha a keresett kifejezés megtalálható a description meta tag szövegében. A keyword meta tag már korántsem olyan lényeges, mint a description tag. Az elnevezése ellenére nem sokban befolyásolja, hogy a keresők milyen kulcsszavak esetén jelenítik meg az oldalunkat, és a Google például teljesen figyelmen kívül is hagyja. Szabadon használható a keyword meta tag például a kulcsszavaink szinonimái, gyakori elgépelési vagy helyesírási hibákkal történő leírására, de ne foglalkozzunk a kelleténél többet vele. A keresők nem e szerint fogják meghatározni a helyezésünket.
Segítségére lehet a Fabio Meta Tag Generátor, ahol néhány további meta tag leírását is megtalálhatja.
Katalógus regisztráció
Körültekintően járjunk el, amikor bejelentkezünk a nagy katalógusokba, mint amilyen a DMOZ, Yahoo, Origo Vizsla Katalógus, HuDir... A katalógusokban szerepelni kulcsfontosságú ahhoz, hogy a Google és a többi kereső beindexelje és felvegye az oldalainkat az adatbázisába. Ezért fontos, hogy elolvassuk az egyes katalógusok szabályait, és pontosan kövessük azokat. A hibás bejelentkezés nagyon bosszantó tud lenni, mert a bejegyzéseket nagyon nehéz később megváltoztatni. Ne tévesszük szem elől, hogy emberek olvassák a bejelentkezésünket, gondoljunk rá hogy, hogyan tudnánk segíteni a munkájukat.
Türelem
Ne várjunk azonnali eredményeket. A kereső optimalizálás időbe telik. Például a Google újraindexelési ciklusa kb. 4 hét. Amikortól bekerültünk a keresők adatbázisába szép lassan elkezdhetünk mászni a létrán feljebb és feljebb az egyre jobb helyezések felé. Mára már minden kereső figyelembe veszi az oldalunk hivatkozási népszerűségét, ehhez azonban szintén sok időre van szükség, mire mi lehetünk szakterületünkön belül a legnépszerűbb weboldal tulajdonosai. Legyünk türelmesek.
Ne változtatgassunk folyton a jobb helyezések reményében. Ha egy oldalt optimalizáltunk a keresők számára, ne változtassunk rajta legalább három hónapig. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy ölbe tett kézzel kellene várnunk. Folyamatosan újabb és újabb oldalakat fűzhetünk weboldalainkhoz, valamint az egyes oldalakon is bővíthetjük a tartalmat, valamint mindig nyitott szemmel kell böngésznünk, hogy olyan weboldalakat találjunk, ahonnan szívesen linkelnének a mi oldalainkra.
Ha megfogadtuk ezeket a tanácsokat, de mégsem jelent meg az oldalunk a keresőkben, az első, amit felül kell vizsgálnunk, az az oldalunk szövege. Ha nincs 250 szó az oldalunkon, ez okozhatta a problémát. Ellenőrizzük a kulcsszavak előfordulási gyakoriságát, valamint szorítkozzunk oldalankét két vagy három kulcs kifejezésre!
Idővel a befektetett munkánk meg fogja hozni megérdemelt gyümölcsét, és számos jó helyezés lesz az eredménye a Google és a többi kereső találati oldalain.
Tartalmi kategóriák: