Az életben a sikert gyakran személyes és üzleti kapcsolataink építése és fenntartása útján érhetjük el. Mindannyian arra törekszünk, hogy a megfelelő helyen legyünk a megfelelő időben, hogy a megfelelő kapcsolatokat kialakíthassuk. Egy jó kapcsolat hamarosan egy továbbihoz vezet, és észre se vesszük, máris egy kiterjedt kapcsolatrendszer részei lehetünk.
Miért van az, hogy weblapunk látogatottsága sokkal alacsonyabb, mint azt megérdemelné? Hol maradnak a webdesigner által beígért Internet-használók milliói? A weblapkészítés egyik leginkább elhanyagolt területe a kereső optimalizálás. Szeretnénk azt hinni, hogy amint elkészült a weblapunk, a keresők majd valahogy felveszik az adatbázisukba a mi weblapunkat is, és egyből a találati eredmények első oldalaira fogunk felkerülni. Sajnálatos módon ez csak nagyon ritkán alakul így. Az esetek döntő többségében szükségünk lesz kapcsolatok, vagy az internetes szóhasználat szerint linkek kiépítésére. A link gyűjtés igen munka- és időigényes feladat, azonban hosszú távon nagyon sok hasznunk lehet belőle.
A következőkben a link gyűjtés elméletét és gyakorlatát fogjuk megvizsgálni. Hogyan tudathatjuk a világgal, vagy pontosabban az Internettel, hogy megnyitottuk oldalainkat? Hogyan kezdjünk hozzá a link gyűjtés feladataihoz? Mi a helyzet a link gyűjtő szoftverekkel? Mik azok a gyűjtemények? Kik a legfőbb konkurenciáink? Kik linkelnek rájuk? Hogyan kérjük egy link felvételét valakitől? Kölcsönös linket szeretnénk? Hány linkre van szükségünk? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre kell választ találnia minden weblaptulajdonosnak vagy link gyűjtést végző szakembernek.
A linkek szerepe a kereső optimalizálás során
A keresők adatbázisába való bekerülés legjobb módja, ha a kereső egy már beindexelt oldalon található linket követve jut el a mi weblapunkra. Persze nem árt a regisztráció sem, de az előbbi módszer sokkal gyorsabban vezet eredményre.
A keresők úgy tekintenek a linkekre, mint egy szavazat. Minden egyes link egy-egy szavazat, hogy adott témában a mi weblapunk a legjobb, vagy hogy a mi oldalunk a mérvadó tekintély. Nem minden link számít ugyanúgy. A népszerű weblapokról mutató linkek nagyobb súllyal esnek latba, mint a kevésbé népszerűek. A kereső programok elég okosak ahhoz, hogy felismerjék a kapcsolódó témaköröket, így a mi oldalaink témájába vágó oldalakról mutató linkek jobban számítanak, mint a teljesen más témájú lapokon találhatóak. A linkek szövege sokat segít a jó helyezések elérésében.
Törekedjünk a nagyobb linkgyűjteményekbe való bekerülésre. Azonban kerüljük a mindenki számára ingyenes és automatikus bekerülést biztosító gyűjteményeket (un. FFA: Free For All link farmokat).
Hogyan tudassuk a világgal, hogy megnyitottuk weblapjainkat?
Ha egy új üzlet nyit ki a szomszédságunkban, az hír értékkel bír. Ugyanígy, ha kellően egyedi, amit kínálunk weblapjainkon, akkor hír érétkű lehet azon hírszerkesztők számára is, akik a szakterületünkön működő hírportálokat üzemeltetik. Minél szélesebb média nyilvánosságra tudunk szert tenni, annál jobb. Esetleg nem árt még az induláskor, a tervezés során számításba venni a tartalom kialakításánál, hogy legyen valami, ami megragadja az újságírókat is weblapunkon. Sokszor kifizetődő fizetni is a hírekbe való bekerülésért.
Link gyűjtő alkalmazások
A link gyűjtő alkalmazások automatizálják a link gyűjtés feladatait megadott kulcsszavak alapján:
releváns weblapok összegyűjtése a témában
ezen weblapokhoz tartozó elérhetőségi információk
A legtöbb ilyen program teljesen automatizált lehetőséget teremt a kapcsolatfelvételi levelek generálására is. Alapvetően nem ajánlott ezen automatikus üzenetek használata, inkább saját kezűleg írjunk személyre szóló levelet minden, a program által összegyűjtött elérhetőségre. A legtöbb webmester az automatikusan generált leveleket levélszemétként fogja kezelni, de semmi esetre sem fog jó benyomást kelteni a mi weblapjainkról. A link gyűjtő alkalmazások azonban jól használhatóak más stratégiákkal együtt.
Gyűjtemények
Magyar viszonylatban a legfontosabb gyűjtemény a *.lap.hu oldalak. De számos szűkebb témakörre fókuszáló gyűjteménnyel is találkozhatunk, melyekbe mindegyikbe célszerű regisztráltatni oldalainkat.
A fenti lehetőségek mind ingyenesek. Ezeket kiegészíthetjük fizetős szolgáltatásokkal is. A legnagyobb ilyen nemzetközi gyűjtemény a yahoo.com és a business.com, melyekbe a nemzetközi ügyfélkörre törekvő vállalkozásoknak érdemes bekerülniük.
Kik a legfőbb versenytársaink?
Fontos, hogy felkutassuk versenytársainkat. Ők azok a weblapok, akik a keresők első találati oldalán szerepelnek kulcsszavainkra, legfontosabb kereső kifejezéseinkre. A link gyűjtés fontos lépése, hogy megismerjük ezeket a weblapokat, és megtudjuk, ki linkel ezekre az oldalakra.
Honnan származnak a linkjeik?
A legegyszerűbb módja, hogy megtudjuk, kik linkelnek versenytársainkra, hogy beírjuk a keresőkbe a link: utasítást. A link: utasítás a három legnagyobb kereső esetében (Google, Yahoo, MSN) biztosan működik, bár tapasztalatunk szerint a Google bizonyos szempontok alapján a hivatkozásoknak csak egy részét veszi figyelembe, így erre a célra a másik két kereső jobb megoldás lehet.
Például, ha a fabio.hu weblapokra linkelő weboldalakra vagyunk kíváncsiak, akkor a kereső mezőbe a „link:fabio.hu” szöveget kell beírnunk (idézőjelek nélkül). A keresőkhöz adott un. toolbar alkalmazások egyszerűbb megoldásokat is kínálnak erre a feladatra.
A fenti eljárást követve állítsunk össze egy listát a kulcsszavainkra jól szereplő weblapokra mutató oldalakról. Ez a lista fontos alapja a link gyűjtési stratégiának.
Hogyan kérjük egy link felvételét valakitől?
Most, hogy már van egy olyan listánk, amiben olyan weblapok szerepelnek, ahol linkek találhatók a minket érintő témakörökben, meg kell vizsgálnunk annak a lehetőségét, hogy a mi weblapunk is bekerülhetne-e a hivatkozások közé az egyes weblapokon.
Minden egyes weblapot vegyünk szemügyre, és olyan levelet írjunk a webmesternek, hogy egyértelmű legyen, hogy láttuk az oldalt, és levelünk nem egy program által generált levélszemét (spam). Meg kell keresnünk az illetékes személy e-mail címét a weblapon. Fontos, hogy kiemeljük levelünkben, hogy miért tartjuk érdemesnek weblapunkat arra, hogy miránk is mutasson egy hivatkozás az oldalukról. Nem árt néhány elismerő szó a weblapjukról, és fontos, hogy minden szükséges elérhetőségi információnkat megadjuk, további kérdések tisztázásához. Legyünk tömörek és lényegre törők levelünk megfogalmazásakor. A legtöbb webmeseter csak kevés időt tud foglalkozni az üzenetei olvasgatásával. Nagyon fontos, hogy a link szövegét is megadjuk. Ez lehetőleg ne a cégünk neve legyen csupán, hanem olyan meghatározás, amibe belefoglaljuk legfontosabb kulcsszavainkat is.
Például:
„Fabio webdesign – honlapkészítés weblap sablonok és adatbázis programozás segítségével”
vagy legjobb, ha a teljes bemásolandó HTML kódot megadjuk:
Általánosságban a kölcsönös vagy más néven reciprok linkek értéke alacsonyabb a kereső optimalizálás szempontjából, mint az egyirányú hivatkozásoké. Persze ha egy nagy forgalmú, fontos weboldal csak kölcsönös hivatkozás esetén teszi ki a mi oldalunkra mutató linket, akkor ne habozzunk elhelyezni az adott oldalra mutató hivatkozást oldalainkon.
Hány linkre van szükségünk?
A link gyűjtés feladatainak sose lesz vége. Linkből soha sincs túl sok. Azonban, ha idővel a weblapunk meghatározó tekintéllyé válik szakterületünkön, a linkek száma magától is szaporodni fog, mivel mások maguktól is el fognak helyezni weblapunkra mutató hivatkozásokat saját oldalaikon.
A lehetőségekről
A link gyűjtés feladataival kapcsolatban három lehetőségünk van:
megbízunk valakit a munka elvégzésével,
nem foglalkozunk vele,
mi magunk végezzük el a link gyűjtés feladatait.
Az első verzió egy kényelmes megoldás, de költséges lehet. Vannak vállalkozások, akiknek a link gyűjtés a szakterületük. Ők egy-egy linkért akár 2000 Ft-ot + a link költségét is elkérik (igen, a linkek is megvásárolhatóak). Könnyen kiszámolható, hogy igen magasra szökhetnek a link gyűjtés költségei, például száz link esetén az összeg már 200 ezer Ft-ra rúg!
Ha nem foglalkozunk a link gyűjtéssel, az nem kerül semmibe. Viszont ne is számítsunk nagy forgalomra. Az Internet a linkek szövevénye. Minden weboldal további weboldalakra linkel. Linkek nélkül, az amúgy briliáns weblapunk, szép lassan szomorúan magányos halált fog halni...
Ez a cikk a „csináld magad” mozgalom híveit szem előtt tartva született, így hát nincs más hátra, mint hogy jó szerencsét kívánjunk a link gyűjtés fáradságos, de hosszútávon bőségesen megtérülő munkájához!
Az életben a sikert gyakran személyes és üzleti kapcsolataink építése és fenntartása útján érhetjük el. Mindannyian arra törekszünk, hogy a megfelelő helyen legyünk a megfelelő időben, hogy a megfelelő kapcsolatokat kialakíthassuk. Egy jó kapcsolat hamarosan egy továbbihoz vezet, és észre se vesszük, máris egy kiterjedt kapcsolatrendszer részei lehetünk.
Miért van az, hogy weblapunk látogatottsága sokkal alacsonyabb, mint azt megérdemelné? Hol maradnak a webdesigner által beígért Internet-használók milliói? A weblapkészítés egyik leginkább elhanyagolt területe a kereső optimalizálás. Szeretnénk azt hinni, hogy amint elkészült a weblapunk, a keresők majd valahogy felveszik az adatbázisukba a mi weblapunkat is, és egyből a találati eredmények első oldalaira fogunk felkerülni. Sajnálatos módon ez csak nagyon ritkán alakul így. Az esetek döntő többségében szükségünk lesz kapcsolatok, vagy az internetes szóhasználat szerint linkek kiépítésére. A link gyűjtés igen munka- és időigényes feladat, azonban hosszú távon nagyon sok hasznunk lehet belőle.
A következőkben a link gyűjtés elméletét és gyakorlatát fogjuk megvizsgálni. Hogyan tudathatjuk a világgal, vagy pontosabban az Internettel, hogy megnyitottuk oldalainkat? Hogyan kezdjünk hozzá a link gyűjtés feladataihoz? Mi a helyzet a link gyűjtő szoftverekkel? Mik azok a gyűjtemények? Kik a legfőbb konkurenciáink? Kik linkelnek rájuk? Hogyan kérjük egy link felvételét valakitől? Kölcsönös linket szeretnénk? Hány linkre van szükségünk? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre kell választ találnia minden weblaptulajdonosnak vagy link gyűjtést végző szakembernek.
A linkek szerepe a kereső optimalizálás során
A keresők adatbázisába való bekerülés legjobb módja, ha a kereső egy már beindexelt oldalon található linket követve jut el a mi weblapunkra. Persze nem árt a regisztráció sem, de az előbbi módszer sokkal gyorsabban vezet eredményre.
A keresők úgy tekintenek a linkekre, mint egy szavazat. Minden egyes link egy-egy szavazat, hogy adott témában a mi weblapunk a legjobb, vagy hogy a mi oldalunk a mérvadó tekintély. Nem minden link számít ugyanúgy. A népszerű weblapokról mutató linkek nagyobb súllyal esnek latba, mint a kevésbé népszerűek. A kereső programok elég okosak ahhoz, hogy felismerjék a kapcsolódó témaköröket, így a mi oldalaink témájába vágó oldalakról mutató linkek jobban számítanak, mint a teljesen más témájú lapokon találhatóak. A linkek szövege sokat segít a jó helyezések elérésében.
Törekedjünk a nagyobb linkgyűjteményekbe való bekerülésre. Azonban kerüljük a mindenki számára ingyenes és automatikus bekerülést biztosító gyűjteményeket (un. FFA: Free For All link farmokat).
Hogyan tudassuk a világgal, hogy megnyitottuk weblapjainkat?
Ha egy új üzlet nyit ki a szomszédságunkban, az hír értékkel bír. Ugyanígy, ha kellően egyedi, amit kínálunk weblapjainkon, akkor hír érétkű lehet azon hírszerkesztők számára is, akik a szakterületünkön működő hírportálokat üzemeltetik. Minél szélesebb média nyilvánosságra tudunk szert tenni, annál jobb. Esetleg nem árt még az induláskor, a tervezés során számításba venni a tartalom kialakításánál, hogy legyen valami, ami megragadja az újságírókat is weblapunkon. Sokszor kifizetődő fizetni is a hírekbe való bekerülésért.
Link gyűjtő alkalmazások
A link gyűjtő alkalmazások automatizálják a link gyűjtés feladatait megadott kulcsszavak alapján:
A legtöbb ilyen program teljesen automatizált lehetőséget teremt a kapcsolatfelvételi levelek generálására is. Alapvetően nem ajánlott ezen automatikus üzenetek használata, inkább saját kezűleg írjunk személyre szóló levelet minden, a program által összegyűjtött elérhetőségre. A legtöbb webmester az automatikusan generált leveleket levélszemétként fogja kezelni, de semmi esetre sem fog jó benyomást kelteni a mi weblapjainkról. A link gyűjtő alkalmazások azonban jól használhatóak más stratégiákkal együtt.
Gyűjtemények
Magyar viszonylatban a legfontosabb gyűjtemény a *.lap.hu oldalak. De számos szűkebb témakörre fókuszáló gyűjteménnyel is találkozhatunk, melyekbe mindegyikbe célszerű regisztráltatni oldalainkat.
A fenti lehetőségek mind ingyenesek. Ezeket kiegészíthetjük fizetős szolgáltatásokkal is. A legnagyobb ilyen nemzetközi gyűjtemény a yahoo.com és a business.com, melyekbe a nemzetközi ügyfélkörre törekvő vállalkozásoknak érdemes bekerülniük.
Kik a legfőbb versenytársaink?
Fontos, hogy felkutassuk versenytársainkat. Ők azok a weblapok, akik a keresők első találati oldalán szerepelnek kulcsszavainkra, legfontosabb kereső kifejezéseinkre. A link gyűjtés fontos lépése, hogy megismerjük ezeket a weblapokat, és megtudjuk, ki linkel ezekre az oldalakra.
Honnan származnak a linkjeik?
A legegyszerűbb módja, hogy megtudjuk, kik linkelnek versenytársainkra, hogy beírjuk a keresőkbe a link: utasítást. A link: utasítás a három legnagyobb kereső esetében (Google, Yahoo, MSN) biztosan működik, bár tapasztalatunk szerint a Google bizonyos szempontok alapján a hivatkozásoknak csak egy részét veszi figyelembe, így erre a célra a másik két kereső jobb megoldás lehet.
Például, ha a fabio.hu weblapokra linkelő weboldalakra vagyunk kíváncsiak, akkor a kereső mezőbe a „link:fabio.hu” szöveget kell beírnunk (idézőjelek nélkül). A keresőkhöz adott un. toolbar alkalmazások egyszerűbb megoldásokat is kínálnak erre a feladatra.
A fenti eljárást követve állítsunk össze egy listát a kulcsszavainkra jól szereplő weblapokra mutató oldalakról. Ez a lista fontos alapja a link gyűjtési stratégiának.
Hogyan kérjük egy link felvételét valakitől?
Most, hogy már van egy olyan listánk, amiben olyan weblapok szerepelnek, ahol linkek találhatók a minket érintő témakörökben, meg kell vizsgálnunk annak a lehetőségét, hogy a mi weblapunk is bekerülhetne-e a hivatkozások közé az egyes weblapokon.
Minden egyes weblapot vegyünk szemügyre, és olyan levelet írjunk a webmesternek, hogy egyértelmű legyen, hogy láttuk az oldalt, és levelünk nem egy program által generált levélszemét (spam). Meg kell keresnünk az illetékes személy e-mail címét a weblapon. Fontos, hogy kiemeljük levelünkben, hogy miért tartjuk érdemesnek weblapunkat arra, hogy miránk is mutasson egy hivatkozás az oldalukról. Nem árt néhány elismerő szó a weblapjukról, és fontos, hogy minden szükséges elérhetőségi információnkat megadjuk, további kérdések tisztázásához. Legyünk tömörek és lényegre törők levelünk megfogalmazásakor. A legtöbb webmeseter csak kevés időt tud foglalkozni az üzenetei olvasgatásával. Nagyon fontos, hogy a link szövegét is megadjuk. Ez lehetőleg ne a cégünk neve legyen csupán, hanem olyan meghatározás, amibe belefoglaljuk legfontosabb kulcsszavainkat is.
Például:
vagy legjobb, ha a teljes bemásolandó HTML kódot megadjuk:
Kölcsönös linkek
Általánosságban a kölcsönös vagy más néven reciprok linkek értéke alacsonyabb a kereső optimalizálás szempontjából, mint az egyirányú hivatkozásoké. Persze ha egy nagy forgalmú, fontos weboldal csak kölcsönös hivatkozás esetén teszi ki a mi oldalunkra mutató linket, akkor ne habozzunk elhelyezni az adott oldalra mutató hivatkozást oldalainkon.
Hány linkre van szükségünk?
A link gyűjtés feladatainak sose lesz vége. Linkből soha sincs túl sok. Azonban, ha idővel a weblapunk meghatározó tekintéllyé válik szakterületünkön, a linkek száma magától is szaporodni fog, mivel mások maguktól is el fognak helyezni weblapunkra mutató hivatkozásokat saját oldalaikon.
A lehetőségekről
A link gyűjtés feladataival kapcsolatban három lehetőségünk van:
Az első verzió egy kényelmes megoldás, de költséges lehet. Vannak vállalkozások, akiknek a link gyűjtés a szakterületük. Ők egy-egy linkért akár 2000 Ft-ot + a link költségét is elkérik (igen, a linkek is megvásárolhatóak). Könnyen kiszámolható, hogy igen magasra szökhetnek a link gyűjtés költségei, például száz link esetén az összeg már 200 ezer Ft-ra rúg!
Ha nem foglalkozunk a link gyűjtéssel, az nem kerül semmibe. Viszont ne is számítsunk nagy forgalomra. Az Internet a linkek szövevénye. Minden weboldal további weboldalakra linkel. Linkek nélkül, az amúgy briliáns weblapunk, szép lassan szomorúan magányos halált fog halni...
Ez a cikk a „csináld magad” mozgalom híveit szem előtt tartva született, így hát nincs más hátra, mint hogy jó szerencsét kívánjunk a link gyűjtés fáradságos, de hosszútávon bőségesen megtérülő munkájához!
Tartalmi kategóriák: