Hány link szükséges?

Talán már mindenki számára ismert tény, hogy a keresők találati rangsorának, és így a kereső optimalizálásnak egyik fontos tényezőjét – a weblapunk szövege mellett – a weblapunkra mutató linkek alkotják.

Gyakori kérdés a kereső optimalizálás iránt érdeklődő ügyfeleink körében, hogy hány linkre lesz szükségük ahhoz, hogy weblapjuk jó helyezést érjen el a keresőkben. Jogosan vetődik fel mindenkiben ez az egyszerű kérdés, a válasz azonban kicsit komplikáltabb. Bátorításként: „sokkal kevesebb, mint gondolnánk!”

Ebben a cikkben megpróbálom lebontani a kérdést apró elemeire, és tapasztalataink alapján a legjobb választ megadni. Három hasznos koncepciót szeretnék megosztani olvasóimmal, és néhány gyakorlati tanácsot adni, hogy mindenki megtalálhassa a kérdésre adott választ a saját weblapja esetére.

Különböző link típusok

Három alapvető link típust különböztethetünk meg:

URL linkek – amikor a hivatkozás szövege (az anchor tag által közrezárt, linkként megjelenített szöveg) megegyezik a link URL-jével. Például ha a mi honlapunkra így hivatkozunk: www.fabio.hu/weblap-keszites. Ezek a linkek növelik a weblap általános elfogadottságát, és Page Rank értékét. A találati oldalak sorrendjére akkor lehetnek befolyással, ha az URL-ben szerepel a keresett kifejezés. A példánk esetében csak akkor, ha a „fabio” vagy a „weblap készítés” volt a keresett kifejezés.

Cím vagy név linkek – amikor a hivatkozás szövege megegyezik a hivatkozott weblap címével, vagy az adott cég nevével. Például: Fabio Bt. Ezek a linkek növelik az adott weblap Page Rank értékét, és ha szerepel bennük a keresett kifejezés, akkor előnyösebbek lehetnek, mint az URL linkek.

Szöveges linkek – amikor a hivatkozás szövegét az adott bekezdés szövegkörnyezetébe illesztjük. Például ha a linkgyűjtés témájában írt cikkünket így hivatkozzuk meg egy bekezdés szövegében. Ennek a típusnak a sajátossága, a cím vagy név linkekkel szemben, hogy sokkal változatosabb szövegezéssel fordul elő, amit a legtöbb kereső – de a Google biztosan – pozitívumként ítél meg, különösen a besorolás szempontjából. Ezt a típust preferálja a legtöbb kereső optimalizálással foglalkozó szakember.

A linkek helye

A linkek helye a weblapokon befolyásolja az adott link értékét, legalábbis a kereső optimalizálás szempontjából.

Navigációs linkek – azok a linkek, amelyek a honlap navigációs struktúráját alkotják, és azok, amelyek minden oldalon szerepelnek. Ezeket a linkeket kisebb súllyal veszik számításba a kereső programok, mert könnyen meg tudják állapítani, hogy a navigációt szolgálják. Viszont a hivatkozott oldal indexbe kerülését nagyban elősegítik.

Szövegkörnyezeti link – azok a linkek, amelyek az adott weblap törzsszövegében, egyedi tartalmi részében találhatók. Például az előző pontban található linkek tipikusan ilyenek. Ezek a linkek a legértékesebbek, ugyanis a kereső programok számára jól körülhatárolható az egyes weblapok egyedi tartalmi területei. A rangsor szempontjából fontos a linkek szövegkörnyezete is.

Gyűjteményi link – azok a linkek sorolhatók ide, amelyek link oldalakon, link gyűjteményekben vagy egyéb olyan oldalakon szerepelnek, ahol az oldal fő szerepe más külső oldalakra való hivatkozás. Ezek a linkek értékesebbek a navigációs linkeknél, viszont értékük arányosan csökken az oldalon található linkek számával.

Nem minden link egyenlő

A harmadik gondolat, hogy nem minden link egyenlő. A minőség sokkal többet számít, mint a mennyiség. A kereső programok különböző mértékben tekintik megbízhatónak az egyes weblapokat –gyakorlatilag egyes weblapokon egyáltalán nem veszik figyelembe az oldalaikon elhelyezett linkeket. Matt Cutts, a Google szakembere, egyértelműen ír blogjában arról, hogy a Google megpróbálja kiszűrni a fizetett linkeket és a link csere programokat, így ezek szerepe a keresőkbeni rangsorunk szempontjából egyre csökkenni fog.

Hány linkre van szükségünk?

Ahhoz, hogy megválaszoljuk az eredeti kérdést, a fenti három koncepció megértése sokat segít. Hogy hány linkre van szükségünk, az nagyban függ attól, hogy milyen linkeket van lehetőségünk gyűjteni. Azok a link gyűjtési stratégiák, melyek a kereső programok szempontjait figyelembe veszik, hatékonyabbak, könnyebben kivitelezhetőek, és hosszútávon kiszámíthatóbb eredményre vezetnek.

Ha új weblapot indítottunk, vagy az általunk választott kereső kifejezésekre nagyon hátra sorolják a kereső programok oldalainkat, sok munkára, időre, kreativitásra és kitartásra lesz szükségünk, de nem lehetetlen feladat a jó helyezések elérése. Soha se csak egyetlen kereső kifejezésre korlátozzuk link gyűjtési erőfeszítéseinket. A szöveges linkek maximum 30-40%-a tartalmazza az elsődleges kulcs kifejezésünket, de ne csak egyféle link típust alkalmazzunk. Ha nem akarunk nagyon eltérni az átlagtól, akkor akár bejövő linkjeink 90%-át az URL és név linkek fogják kitenni.

Bár általános érvényű számokat nem tudunk megállapítani, mégis közelítő tapasztalati szabályokat meg lehet fogalmazni:

A fenti arányok betartásával ahhoz, hogy az első 10 helyezést elérjük, szöveges linkjeink száma meg kell, hogy haladja a jelenlegi első 10 helyezett oldal link számának felét, és az első 20 oldal linkjeinek kétharmadát.

Az első 3 hely valamelyikére bejutni legalább 50%-kal több linket igényel, mint az első 10 helyre, Bár az egyes témakörökben igen jelentős különbségek vannak ez első pár és a többi helyre besorolt oldal között.
Ezek a számok természetesen csak iránymutatásul szolgálnak, és akár hamarosan elavulttá is válhatnak, mint ahogy a nemrég még oly népszerű linkcsere és fizetett link technikák mára sokat vesztettek hatékonyságukból.

Ha tüzetesen szemügyre vesszük a konkurenciánkat, legtöbbször arra a megállapításra juthatunk, hogy a szükséges szöveges linkek száma nem túl magas. Azonban ahelyett, hogy a szöveges linkek miatt aggódunk, általában sokkal hatékonyabb, ha weblapunk értékeit kreatívan népszerűsítő ötleteinket megvalósítjuk. Mindehhez jó munkát és sok sikert kívánunk!

Tartalmi kategóriák: